CULTURA NU ESTE OPTIONALA !

Cartex

PRIMA PAGINA

NOI APARITII

IN PREGATIRE

EVENIMENTE

SERII DE AUTOR

AUTORI

EDITURA CARTEX

Padureanca-Ioan Slavici

SKU: 9786060911074 Categorii: , Etichete: ,

Padureanca s-a bucurat de cel mai mare succes, dupa Moara cu noroc, dintre toate nuvelele lui Slavici, dupa ea facandu-se si un film destul de bun. Nuvela contine fara indoiala una dintre cele mai tragice povesti de dragoste din literatura noastra, chiar daca autorul o lungeste peste masura (Maiorescu a observat imediat acest cusur) si daca, mai ales, nu-si motiveaza cum trebuie personajul principal, pe Iorgovan, flacau indecis a o lua de nevasta pe Simina, padureanca, pe care totusi o iubeste.
Nicolae Manolescu

PRP

Prețul inițial a fost: 18,90 lei.Prețul curent este: 15,12 lei. TVA-inclus

30 în stoc

SKU: 9786060911074 Categorii: , Etichete: ,
  • TRANSPORT GRATUIT PESTE 150 RON
  • DREPT DE RETUR 14 ZILE
  • LIVRARE LA PACHETOMAT / CURIER / POSTA ROMANA
  • EXPEDIERE RAPIDA
  • PLATI SECURIZATE
SKU: 9786060911074 Categorii: , Etichete: ,

Padureanca-Ioan Slavici
Similar Morii cu noroc este initiat discursul epic si in Padureanca. Actiunile umane stau, inevitabil, fie sub semnul intamplarii, fie al norocului sau nesansei. Eroii lui Slavici actioneaza in sensul iesirii dintr-o conditie data, avand sansa maretiei tragice, dar enormele discrepante sociale din lumea satului acelei vremi se rasfrang fatal asupra modului de a gandi si de a exista al oamenilor. Iorgovan simte pericolul latent care pandeste, ascuns in patimasa sa dragoste, si chiar doreste sa evite primejdia, dar in zadar. Vointa sa nu e suficient de puternica.

Elementele tragicului se regasesc in nuvela inca de la inceput. E vorba de imbatabila forta a destinului, de caracterele orientate vocational spre disolutie, si, finalmente, spre moarte. Tragicul se intrepatrunde vizibil cu idilicul. Metamorfoza permanenta a tragicului in idilic sau invers este datorata situarii intregului demers epic intre limitele existentiale trasate de cugetarea morala inaugurala, respectiv finala. Eliminarea limitei se realizeaza in nuvela prin asezarea omului sub semnul destinului. Se genereaza astfel un pol opus tragicului, un refugiu. E de remarcat ca personajele au la indemana o varianta pentru a se indeparta de epicentrul conflictului, de a-l refuza, atunci cand se simt coplesite: plecarea. Iorgovan iese din sat de numeroase ori pe parcursul nuvelei, intra in contact cu alti oameni si alte valori. La fel, Simina si Sofron prefera ca loc alternativ spatiul satului Socodor, exterior focarului conflictual. La adapostul distantei, sufletul isi poate domoli patima, iar ratiunea are sansa de a-si reintra in drepturi. Maestru al analizei sufletului feminin, Slavici reda trairile Siminei; eroina e constienta de distanta ce o separa de Iorgovan.

Convertind total legea sociala nescrisa a satului, cu privire la amestecul intre caste, si transpunand-o in structura profunda a propriei fiinte, Iorgovan devine insasi „limita“. Pentru Simina, marea sa iubire se metamorfozeaza in insasi esenta tragicului. Fata e fiinta care incalca, in mod absolut constient, propria sa lege, pentru a fi ulterior fortata sa recunoasca adevarul si valabilitatea acesteia. De fapt, Simina se tradeaza pe sine, se umileste, tradandu-si totodata statutul de femeie. Ea se transforma din obiect al dorintei, al cuceririi, in obiect cuceritor. De asemenea, se impune o remarca in ceea ce priveste „biografia“ personajelor: traseul existential, atat de opus in cazul Simina-Iorgovan, apropie potentialul cuplu Simina-Sofron. Ambii sunt „padureni“, ambii coboara la campie pentru a munci. Ambii sunt caractere capabile de decizie, dar si de mari sacrificii. Chiar indragostita iremediabil de o forma fara fond, care este Iorgovan, Simina recunoaste calitatea umana a celui care, la randul sau, e iremediabil indragostit de ea. In structura naratiunii isi face loc din nou, spre final, necrutatorul ton al reflectiei asupra celor petrecute si a cauzelor intamplarilor. Pe fundalul acesteia, actiunea nuvelei Padureanca evolueaza dinspre tragicul autentic, inspre idilizarea dramatica.

Padureanca
Autor: Ioan Slavici
Contine studiu introductiv, fisa biobibliografica si referinte critice
Prefata (O proza cu valoare de document socioistoric), fisa biobliografica si referinte critice de Lucian Pricop
Colectia: Marii clasici
Categorii: Literatura romana
Editor Cartex 2000
An aparitie 2023
Numar pagini: 144
Format 13x20x1 cm
Coperta: brosata
Cod bare: 9786060911074

Informații suplimentare

Cod Bare :

9786060911074

Format

13 x 20 cm

Numar pagini

144

Prefata

Lucian Pricop

Author Picture

Ioan Slavici

Scriitor, jurnalist, pedagog roman si membru corespondent al Academiei Romane, Ioan Slavici (n. 18.01.1848, com. Siria, jud. Arad – 17.08.1925, Crucea de Jos, jud. Vrancea) fiu al lui Savu Slavici, si al Elenei, nascuta Borlea.
In perioada 1854-1868 urmeaza cursurile scolii primare din satul natal si gimnaziul la liceul din Arad, Bacalaureatul il da la liceul din Satu Mare. Se inscrie in octombrie 1868 la Facultatea de Drept si Stiinte a Universitatii din Budapesta. Dezamagit de mediul universitar si chinuit de neajunsurile materiale, Slavici se intoarce in Ardeal si se angajeaza secretar la notarul din Cumlaus, sat din apropierea Sirieistfel ca Slavici are o relatie directa cu oamenii, experienta ce se va reflecta in intreaga sa opera. In 1869, este incorporat ca „voluntar“ (cu termen redus), la un regiment din Viena, avand dreptul ca paralel cu stagiul militar sa-si continue studiile universitare ale Facultatii de drept. Il cunoaste pe Mihai Eminescu, de care nu se va mai desparti pana in 1872, cand poetul paraseste definitiv Viena. Intre ei s-a consolidat o prietenie intelectuala, Eminescu ramanandu-i toata viata „sufleteste apropiat“ si „povatuitor de cele literare“. Slavici s-a intors acasa, insa in acest timp, Eminescu i-a povestit lui Iacob Negruzzi despre Slavici ca scriitor si un excelent cap politic. La prima intalnire dintre cei doi, acestia se inteleg asupra unui studiu despre romani si maghiari care urma sa fie publicat in Convorbiri literare. La indemnul lui Eminescu, in urmatoarea perioada Slavici a produs mai multe scrieri literare, apoi s-a angajat la Arad, in cancelaria avocatului Mircea V. Stanescu, care era si patronul revistei locale Gura satului si la care scriitorul ajunge redactor in 1873.
Ioan Slavici se intoarce la Viena pentru a-si termina studiile si a-si da doctoratul, dar se imbolnaveste si sta o perioada lunga in „Spitalul obstesc imperial regal – sectia studentilor“. In perioada spitalizarii scrie nuvela Popa Tanda. In octombrie 1874 se intoarce la Iasi, fiind gazduit in locuinta lui Samson Bodnarescu, impreuna cu Mihai Eminescu si Miron Pompiliu. Mediul artistic si prietenia celor doi il determina pe Slavici sa continuie activitatea literara, astfel incat, citind la „Junimea“ nuvela Popa Tanda pe care o refacuse, ii determina pe junimisti sa-i aprecieze nuvela. Incurajat, Slavici continua sa scrie si publica mai intai in revista „Convorbiri literare“ si in ziarul Timpul operele: Scormon, La crucea din sat si Crucile rosii (1876), Gura satului (1878), Budulea Taichii (1880), pe care le aduna in volumul intitulat Novele din popor, 1881, care cuprinde, printre altele, si Moara cu noroc.
In septembrie 1875 se casatoreste cu Ecaterina Szöke Magyarosy, calatoreste la Viena si Budapesta, iar in octombrie este numit profesor de filozofie la Liceul Matei Basarab.
1877-1880 – redactor la ziarul Timpul, raspunzand de partea literara si de politica externa. Se alatura redactiei ziarului Timpul, Eminescu si I.L. Caragiale.
In 1884, Ioan Slavici se intoarce in Ardealul natal acceptand oferta de a conduce ziarul Tribuna din Sibiu. In noiembrie 1885 divorteaza de Ecaterina Szöke Magyarosy.
Operele scrise in aceasta perioada ii apar in diverse publicatii ale vremii, Padureanca in revista Tribuna (1884), iar romanul Mara este tiparit mai intai in 24 de numere consecutive ale revistei Vatra (1894), apoi in volum abia in anul 1906. Intre 1890-1894, in 1892 si, respectiv, 1896, publica volumele Nuvele I si II, urmand ca volumele III, IV, V si VI sa apara postum, in 1926.
In martie 1886, la Sibiu se oficiaza casatoria dintre Ioan Slavici si Eleonora Tanasescu. La scurt timp se naste primul lor baiat, Titu Liviu, in total cei doi avand sase copii.
In 1888 este condamnat la un an de inchisoare. Este intemnitat la Vácz, Austro-Ungaria de unde va fi eliberat pe 10.07.1889.
1890 – candideaza la functia de membru plin al Academiei Romane, sectia literara, dar nu va fi ales, ramanand pana la moarte membru corespondent la Sectia istorica. Intre 1890-1894 ocupa postul de director de studii si profesor de istorie la Azilul „Elena Doamna“, dovedind inca odata ca avea vocatie pentru profesia de dascal.
Noiembrie 1892 – Slavici devine cetatean roman.
La 1 ianuarie 1894, Slavici, impreuna cu I.L.Caragiale si George Cosbuc infiinteaza revista Vatra, al carei articol-program, intitulat sugestiv „Vorba de acasa“, este semnat de cei trei mari scriitori, activitatea revistei desfasurandu-se pana in 1896, apoi Slavici se retrage la Magurele, fiind numit de Academia Romana directorul Institutului „Ioan Otetelesanu“, care devine in mai putin de trei ani „o institutiune mai interesanta, o institutiune aproape unica in felul ei“.
In 1902 publica romanul Din batrani.
La 13 decembrie 1908, intors la Bucuresti, infiinteaza ziarul Minerva, cu suplimentul Minerva literara ilustrata, la care colaboreaza o generatie de tineri scriitori, ca Mihail Sadoveanu, St.O. Iosif, Dimitrie Anghel, Emil Garleanu.
Datorita situatiei materiale precare, in septembrie 1910 accepta un post de profesor de limba romana si de geografie la Scoala evanghelica germana din capitala, iar in 1914 conduce o gazeta de orientare pro-germana, Ziua, care milita pentru ideea „neutralitatii“ Romaniei in Primul Razboi Mondial. Ca urmarea acestui fapt, in august 1916 Ioan Slavici este arestat si dus in detentie preventiva la fortul Domnesti, langa Bucuresti, de unde va fi eliberat in scurt timp.
In ianuarie 1919 este trimis la inchisoarea Vacaresti fiind implicat „in procesul ziaristilor“, sub invinuirea de a fi colaborat la ziarele germane din timpul ocupatiei Bucurestiului. Slavici este condamnat la 5 ani de inchisoare. In 29 decembrie 1919 este eliberat din inchisoare.
In 1921 publica volumul Inchisorile mele in care rememoreaza anii de detentie petrecuti la Vácz, Fortul Domnesti, Hotel „Luvru“, Vacaresti.
In 1925, 17 august se stinge din viata.
Considerat de G. Calinescu un „instrument de observatie excelent“ al mediului rural, Ioan Slavici este unul dintre cei mai cunoscuti autori canonici cu importante scrieri in literatura romana.