CULTURA NU ESTE OPTIONALA !

Cartex

PRIMA PAGINA

NOI APARITII

IN PREGATIRE

EVENIMENTE

SERII DE AUTOR

AUTORI

EDITURA CARTEX

Muscata din fereastra. Take, Ianke si Cadir

SKU: 9786060912675 Categorii: , , Brand:

Victor Ion Popa a fost prin excelenta un om de teatru. A fost profesor de drama, cronicar dramatic, regizor, director. Si-a scris piesele in deplina cunostinta de mestesugul specific. Ciuta (1924) si Muscata din fereastra (1930) sunt drame duioase si induiosatoare. Cea mai cunoscuta ramane Take, Ianke si Cadir. Tiparita abia in 1938, la sase ani de la premiera, dar jucata deseori si dupa razboi, cu un succes de public garantat, este semnificativa prin pledoaria (un pic naiva, e drept) in favoarea tolerantei etnice, intr-o perioada care numai toleranta nu era. Din cele trei personaje titulare, turcul Cadar este inteleptul care pune la cale casatoria fiicei evreului Ianke cu fiul romanului Take. Comicul are factura sentimentala.

PRP

Prețul inițial a fost: 24,00 lei.Prețul curent este: 19,20 lei.

30 în stoc

SKU: 9786060912675 Categorii: , , Brand:
  • TRANSPORT GRATUIT PESTE 150 RON
  • DREPT DE RETUR 14 ZILE
  • LIVRARE LA PACHETOMAT / CURIER / POSTA ROMANA
  • EXPEDIERE RAPIDA
  • PLATI SECURIZATE
SKU: 9786060912675 Categorii: , , Brand:

Muscata din fereastra. Take, Ianke si Cadir

Muscata din fereastra (premiera in 1929, la Teatrul National) este o comedie sentimentala care exploateaza o tema si un scenariu recurent in opera lui Victor Ion Popa: conflictul intre generatii, intre parinți si copii, proiectat in cadru matrimonial. In aceasta piesa, divergentele apar si in urma involutiei sufletesti a genitorilor, care la timpul lor isi contrariasera familia casatorindu-se unul cu altul, dar care, mai tarziu, se complac intr-o viziune de un patriarhalism exagerat.

In Take, Ianke si Cadir (premiera la teatrul „Maria Ventura“, 1932), V.I. Popa aseaza conflictul interetnic, cu dilemele si prejudecatile aferente, in liniile scenariului amoros patentat in Muscata din fereastra. Scriitorul opteaza pentru specia reconfortanta a comediei sentimentale, usor condimentata melodramatic. In fapt, de la primele replici ale bonomilor Take sau Ianke, cititorul si spectatorul pot sta linistiti: in lumea in culori rozalii a dramaturgului totul e bine cand se termina cu bine.

Muscata din fereastra. Take, Ianke si Cadir

Nimeni nu are de suferit in aceasta piesa si, in fapt, nimeni nu se sacrifica pe sine si nici nu face compromisuri de la propriile idei. Pe de alta parte, V.I. Popa iese din binomul tipologic evreu/roman si din tandemul idiosincratic semitism/antisemitism prin inventarea unui tert savuros: alaturi de romanul Take si de evreul Ianke, al treilea personaj central din piesa, poate cel mai reusit, este turcul Cadir. Din pacate, pledoaria pentru toleranta etnica facuta de scriitor prin intermediul personajului sau nu va gasi prea mare ecou in epoca.

Alaturi de trama comediei sentimentale, pitorescul (inclusiv stilistic) personajului Cadir reprezinta doua elemente care au asigurat succesul de public al piesei. Pentru ca acesta este, daca vrem, paradoxul dramaturgiei lui V.I. Popa: desi respinse de critica literara, aceste piese au avut un mare ecou la fiecare noua reprezentare.
Oana Soare

Referinte critice din Camil Petrescu, G. M. Zamfirescu, Ion Marin Sadoveanu, E. Lovinescu, Tudor Vianu, Valeriu Râpeanu, Mihai Vasiliu, Mircea Ghețulescu, Nicolae Manolescu.

Muscata din fereastra. Take, Ianke si Cadir

Autor: Victor Ion Popa
Prefata (V. I. Popa si piesele sale) si referinte critice de Oana Soare
Fisa biobliografica de Lucian Pricop
Colectia: Literatura romana moderna
Domeniul: Literatura romana
Genul: Teatru
An aparitie: 2025
Numar pagini: 224
Format 13x20x1.2 cm
Coperta: brosata
Cod bare: 9786060912675

Muscata din fereastra. Take, Ianke si Cadir-Victor Ion Popa

Muscata din fereastra. Take, Ianke si Cadir-Victor Ion Popa

Informații suplimentare

Cod Bare :

9786060912675

Prefata

Oana Soare

Fisa biobibliografica

Lucian Pricop

Format

13x20x1.2 cm

Numar pagini

224

Coperta:

Brosata

An aparitie :

2025

Author Picture

Victor Ion Popa

Dramaturg, prozator și poet, n. 29 iulie 1895, Bârlad – m. 30 martie 1945, București. Urmează școala primară în satul Călmățui, apoi liceul, la Iași (1906-1911). Din 1914 e student al Facultății de Drept al Universității din Iași, frecventând în paralel și Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică și, pentru scurtă vreme, Școala de Belle Arte. Debut în 1912 cu poezia Liniște, semnată cu pseudonimul G.A. Hamza și cu desene în revista ieșeană „Versuri și proză“. Între 1920-1924, redactor la „Revista copiilor și a tinerimii din București“. Colaborează la „Gândirea“ (al cărei cofondator este), „Hiena“, „Ora“, „Revista vremii“, „Sburătorul“. În 1922 i se reprezintă piesa Ciuta, cu care va și debuta editorial în anul următor (Premiul Asociației Criticilor Dramatici și al Teatrului Național, 1922; Premiul „I. L. Caragiale“, 1923). Secretar al Societății Autorilor Dramatici Români (1923), director al Teatrului Național din Cernăuți (1927-1929), București și Craiova. E profesor suplinitor la catedra de dramă, comedie și regie scenică a Conservatorului din București, director al Oficiului Național Cinematografic (din 1941), iar din 1944, profesor titular la Conservator. Între 1938-1944 întemeiază și conduce teatrul „Muncă și voie-bună“. După 1944, se remarcă mai ales ca pedagog, sub îndrumarea lui lucrând actorii Radu Beligan și Toma Caragiu. Opera lui V.I. Popa se împarte între dramaturgie (Ciuta, 1923; Păpușa cu piciorul rupt, 1926; Mușcata din fereastră, 1930 – Premiul Academiei Române; Vicleimul, 1934; Acord familiar, 1934 – Premiul Societății Autorilor Dramatici; Cuiul lui Pepelea, 1935; Plata birului. Deșteapta pământului. Cățelul sau așa ceva... Trei comedii pentru sate, 1937; Take, Ianke și Cadîr, 1938; Mironosițele, 1938 ș.a., rămase în manuscris) și proză (nuvele și povestiri: Povestiri cu prunci și moșnegi, 1936; Ghicește-mi în cafea, 1938; Bătaia, 1942; romane: Velerim și Veler Doamne, 1933 – Premiul Societății Scriitorilor Români; Sfârlează cu fofează, 1936; Maistorașul Aurel, ucenicul lui Dumnezeu. Cronica vremii și vieții lui Vlaicu, vol. I-III, 1939; amintiri romanțate din război: Floare de oțel, 1930). Creația lirică a fost adunată postum în volumul, Cântecele mele (1946).